بزرگترین سایت سرگرمی و خبری استهبان

» ارسالی از آقای غلامرضا مهدوی آزاد ( دوشنبه 15 آذر 1395 )
» اسناد مروبط به مالکیت سد رودبال ( جمعه 21 آبان 1395 )
» سد رودبال ( جمعه 21 آبان 1395 )
» تیم فارس موفق به کسب مقام قهرمانی مسابقات کشوری ووشو در استهبان شد ( سه شنبه 5 مرداد 1395 )
» جشنواره بادبادکها در استهبان ( سه شنبه 5 مرداد 1395 )
» سرمربی تیم ملی ووشو:مسابقات انتخابی تیم شینگ یی چوان در استهبان برگزار می شود ( چهارشنبه 23 تیر 1395 )
» انتقال آب از استهبان به فسا ( پنجشنبه 30 اردیبهشت 1395 )
» کانال تلگرام استهبان ( شنبه 11 اردیبهشت 1395 )
» آرای کاندید های دور اول مجلس دهم در حوزه های استهبان و نی ریز به تفکیک حوزه ( چهارشنبه 4 فروردین 1395 )
» نتایج انتخابات در حوزه استهبان و نی ریز ( شنبه 8 اسفند 1394 )
» نتایج انتخابات در فارس ( شنبه 8 اسفند 1394 )
» لیست نهایی نامزدهای ائتلاف‌ اصولگرایان در فارس ( شنبه 1 اسفند 1394 )
» لیست نهایی کاندیداهای اصلاح طلب در استان فارس ( شنبه 1 اسفند 1394 )
» تصاویر زیبای سد رودبال استهبان ( شنبه 1 اسفند 1394 )
» لیست نهایی نامزدهای انتخابات حوزه استهبان و نی‌ریز ( چهارشنبه 28 بهمن 1394 )
» استقبال پرشور مردم استهبان از شهدا ( چهارشنبه 30 دی 1394 )
» تایید صلاحیت 209 داوطلب نمایندگی مجلس در فارس ( چهارشنبه 30 دی 1394 )
» اسامی نهایی و اصلاح شده داوطلبین کاندیداتوری مجلس دهم در حوزه استهبان و نی ریز ( یکشنبه 13 دی 1394 )
» کاندیداهای احتمالی مجلس دهم در حوزه انتخابیه استهبان و نی ریز توسط کاربران وبسایت ( پنجشنبه 3 دی 1394 )
» بررسی روندساخت بردرمانگاه خیرساز فروهی در استهبان ( چهارشنبه 20 آبان 1394 )
» تسریع در روند بهره برداری از بیمارستان جدید استهبان ( جمعه 1 آبان 1394 )
» آیین عاشورایی چک چکو و چارچو گردانی که مختص استهبان هست ( جمعه 1 آبان 1394 )
» جشنواره انار در ایج استهبان برگزار شد. ( شنبه 18 مهر 1394 )
» استهبان میزبان جشنواره انار ( جمعه 10 مهر 1394 )
» آمار نهایی قربانیان ایرانی فاجعه منا 464 تن اعلام شد ( جمعه 10 مهر 1394 )
تبلیغات
بسم الله الرحمن الرحیم

آنچه از نظر دوستان عزیز می گذرد نگاه اجمالی است به شاخصها و معیارهای همسر خوب و شایسته كه در آن با استناد به آیات قرآنی به بررسی این موضوع پرداخته و روشهای خوب شوهرداری تبیین گردیده
¤ ¤ ¤


ضرورت تقلید
انسان به طور طبیعی موجودی مقلد و الگوپذیر است. واقعیتی كه نمی توان آن را انكار كرد هر چند كه در ضرب المثل های مردمی به نقد شیوه تقلید و الگوگیری پرداخته و گفته شده: تقلید كار میمون است و این كه میمون هر چه زشت تر، تقلیدش بیش تر است؛ با این همه انسان در همه امور از مسایل حسی گرفته تا مسایل عقلی، موجودی مقلد و الگوبرداری است.
در روان شناسی اجتماعی آن گاه كه از عمل اجتماعی و جامعه پذیری سخن به میان می آید مساله تقلید از اساسی ترین مولفه های آن می باشد؛ به طوری كه بی تقلید و الگوبرداری نمی توان مساله جامعه پذیری و بقا و وحدت و همبستگی جامعه ای را به اثبات رساند.
در آموزش و پرورش و انتقال دانش ها و مفاهیم عقلی و اصول و مبانی اخلاقی و مسایل تربیتی نیز تقلید تنها راه و دست كم از مهم ترین راه ها به شمار می رود. هر كودكی از همان آغاز از راه تقلید و الگوبرداری از افراد نزدیك و مرتبط با وی به آموزش دست می یابد. حتی در اصول بسیار ریز و دقیق عقلی و احكام آن تقلید از اساسی ترین ابزارهای انتقال مفاهیم عقلی است. سقراط ها، افلاطون ها، ارسطوها، فارابی ها، بوعلی سیناها تنها از راه تقلید توانسته اند بیاموزند و به دیگران بیاموزانند.
در تمام كتاب هایی كه در حوزه جامعه شناسی رفتار و روان شناسی اجتماعی نگاشته شده بخش مهمی از كتاب به مساله الگوبرداری و نقش و آثار آن در فرآیند تكامل شخصیت اجتماعی و جامعه پذیری اختصاص یافته است. در همه این موارد به مساله مهم «دیگری مهم» و یا «دیگران مهم» اشاره شده است و این كه چگونه هر شخصی می كوشد شخصیت خود را با توجه به الگوها بازسازی كند و معیار سنجش درستی و نادرستی عمل و حتی اعتماد به نفس و خودباوری از نظر همگان «دیگری مهم» و یا «دیگران مهم» است. 
شخص می كوشد بفهمد از نظر دیگری مهم و یا دیگران مهم چگونه انسانی است و در این راستا از هیچ تلاشی دست بر نمی دارد تا خود را وفق معیارها و ارزش های دیگری مهم و یا دیگران مهم بازسازی و همسان سازی كند. بر این اساس طبیعی است كه در تمامی قرآن مسایل مهم معارفی و اخلاقی و تربیتی و عملی به شكل بیان الگوهای عینی مطرح می شود و داستان های پیامبران و یا انسان های كامل چون حضرت ابراهیم (ع) و یا آسیه همسر فرعون و مریم دختر عمران (ع) برای ارایه الگوهای عینی برای تقلید بیان می گردد. طرح مساله الگوبرداری از آنان و مطرح شدن پیامبر اسلام (ص) به عنوان الگو و نمونه كامل و جامع برای تقلید نیز برخاسته از همین امر طبیعی و گرایش ذاتی انسان به تقلید و الگوبرداری از دیگری است.


الگوهای دینی مومنان
بنابر این انسان به طور طبیعی گرایش به این مساله دارد كه خود را مطابق الگوها و نمونه های برتر در آورد و از سر تا پا خود را به شكل و شمایل و اخلاق و رفتار دیگری مهم و یا دیگران مهم تبدیل كند. از این رو به گردآوری همه عناصری می پردازد كه از نظر وی برای الگوبرداری مهم و اساسی است و نقش موثری در آن دارد.
یكی از مسایلی كه انسان مومن در جست و جوی آن گام بر می دارد و می كوشد به آن دست یابد، تطابق كامل زندگی فردی و اجتماعی خویش با الگوی دینی به ویژه الگوهای قرآنی است. از این رو در سخنان خویش برای توجیه رفتار و اندیشه و بینش و نگرش خویش همواره از آیات و روایات بهره می گیرد و به سیره عملی امامان (ع) استناد می كند. در خوراك می كوشد همانند آنان بخورد و یا در نحوه پوشش و خواب از آنان الگوبرداری نماید.
چیزهایی را كه آنان ناپسند و زشت می دانستند و یا پسندیده و زیبا می یافتند استفاده كند و خود را متمایل به آن ها نشان دهد.
در مسئله ازدواج نیز می كوشد تا زندگی خود براساس الگوها و معیارهای علمی و عینی آنان و سیره عملی ایشان سامان دهد و آن چیزهایی را كه از نظر ایشان ملاك وارزش است ارزش قرار دهد و از آن چیزهایی كه ضدارزش است دوری و پرهیز نماید. بنابراین شناخت این معیارها و ارزش ها برای انسان مومن بسیار مهم و اساسی است؛ زیرا می كوشد تا خود را همانند ایشان كند و سر تا پا همسان سازی را بر پایه تقلید انجام دهد؛ زیرا معتقد است همسان سازی به معنای موفقیت كامل و رسیدن به جایگاهی است كه ایشان از این راه بدان دست یافته اند. مسئله تقلید در حوزه بینش و نگرش و رفتار، امری است كه قرآن بر آن تاكید كرده از جمله می فرماید اگر می خواهید محبوب خدا شوید از من پیامبر تقلید كنید و یا این راه مستقیم و راست من است از آن پیروی نمایید و یا گام در جایی نهید كه من در آن جا گام نهاده ام و سر سوزنی از آن تخطی نكنید و یا این كه نه پیش بیفتید و نه پس بمانید كه در هر دو حالت گمراه می شوید، كه اینها نمونه هایی از این دستورها و فرمان هاست كه در آیات قرآنی بدان اشاره شده است و روایات بسیاری نیز در باب اطاعت از سیره زندگی پیامبر و امامان وارد شده كه مجال طرح آن در این نوشتار نیست.
با توجه به این مسئله است كه مومنان تلاش می كنند در زندگی خویش به ویژه در انتخاب همسر از امامان پیروی كنند و ملاك ها و معیارهای آنان را در انتخاب همسر و یازندگی به كار گیرند و سرسوزنی از آنها تخطی نكنند.



نیكوترین همسر از نگاه قرآن
قرآن از همسر خوب و نیكو به خیر تعبیر كرده است. خیر به معنای چیزی است كه گرایش و رغبت همگانی بدان وجود دارد. به این معنا كه همسر خوب كسی است كه از نظر همگان مورد تایید و توجه است و هر كسی آرزو دارد دارای چنین همسری باشد. زیرا ملاك های انسانی را چنان فراهم آورده كه هر كسی به طور طبیعی آن را می ستاید و می پسندد. از نظر زیبایی، انسانی طبیعی و در حد اعتدال كامل است و نقص وعیبی در ظاهر وی نیست. از نظر بینشی و نگرشی و اخلاق فردی و رفتار اجتماعی نیز در مسیر تكاملی انسان قرار دارد و اصول و مبانی فطری را در خود بروز و ظهور داده است. نمونه های عینی آن را قرآن در آسیه (س) و مریم دختر عمران(س) در میان زنان و حضرت ابراهیم(ع) و دیگر پیامبران(ع) در میان مردان مطرح می كند. در این میان پیامبر اكرم(ص) الگوی برتر در میان مردان است و در حوزه همسری بهترین و كامل ترین ایشان به شمار می آید.
در آیات و سوره های چندی به الگوی دیگری به عنوان خانواده برتر و نمونه اشاره شده است كه از هر نظر در كمال بینشی و نگرشی و رفتاری هستند. این خانواده كه در سوره هل اتی (الانسان) به عنوان خانواده كامل و راستین ومحبوب خدا مطرح شده است، همان خانواده علوی است كه تركیبی از انسان های معصوم و كامل است كه در آیه تطهیر به كمال و محبوبیت ایشان اشاره شده است.
خانواده علوی از هر لحاظ الگوی كامل در حوزه انتخاب همسر و زندگی و پدر ومادری و فرزندی است. فرزندان همه به گونه ای تربیت شده اند كه بهتر از ایشان نمی توان یافت. از این رو افزون بر آن چه در این نوشتار بدان پرداخته می شود شایسته بلكه بایسته است تا با گردآوری و مطالعه زندگی و سیره ایشان در منابع و كتابهای دیگر همه ابعاد زندگی خانواده نمونه به دست آید و براساس این الگوهای رفتاری عمل شود.



زن و مرد، مكمل یك دیگرند
قرآن زندگی خانوادگی را بهترین و كامل ترین نوع زندگی برمی شمارد و آن را براساس فطرت و غریزه طبیعی انسان می داند و هرگونه زندگی در بیرون از چارچوب زندگی خانوادگی را زندگی ناقص و معیوب قلمداد می كند، زیرا در تحلیل قرآنی از همان آغاز آفرینش مرد، جفت و زوجی برای همسری وی از نفس و جانش آفریده شده كه افزون بر نیازهای روحی و روانی و جنسی، زمینه تكامل و كمال یك دیگر را فراهم می آورند. 
زن و مرد در تحلیل قرآنی موجود مستقل هستند و از روح و روان جداگانه برخوردار می باشند، از این رو هر كسی می بایست پاسخ گوی رفتار و كردار و افكار خویش باشد و هركسی بار خویش بر دوش می كشد و در قیامت زن و مرد هر یك جداگانه دارای اراده و خواسته های مستقل خواهند بود و مجازات و پاداش مستقلی می گیرند اما با این وجود در زندگی دنیوی به گونه ای آفریده شده اند كه باید مكمل یك دیگر باشند. به سخن دیگر زن و مرد در زندگی خلقی و دنیوی خویش موجوداتی وابسته به یك دیگر هستند و مرد به عنوان قوام و ستون زن و همسر خویش شناخته می شود كه بدان تكیه كرده به كمال خویش می رسد.
از این رو در تحلیل قرآن از زن در دنیا به عنوان جفت و همسر مرد یاد می شود كه باید با تكیه بر مرد و قوامیت او به كمال خویش دست یابد. این گونه است كه زن و مرد به عنوان همسران می بایست در كنار هم باشند تا به كمال لایق و شایسته خویش برسند وگرنه دچار نقص و كمبود و عیب خواهند بود.



همسر خوب، خیر برتر
بر این اساس قرآن همسر خوب و نیكو و زندگی خانوادگی را خیر می شمارد. (نساء آیه 19) و در آیه 221 سوره بقره همسران مؤمن را به عنوان خیر برتر از هر همسر دیگر می شمارد؛ زیرا زن مؤمن به جهت ایمان و رفتارهای برخاسته از آن می تواند مرد را به كمال خویش برساند ولی زن مشرك به جهت شرك و باورهای نادرست كه در كردارها و رفتارهای او نیز نمود خواهد یافت دست كم سد راه تكامل همسر خویش خواهد بود اگر گفته نشود كه عامل گمراهی و یا تغییر رفتاری همسر مؤمن خود نیز خواهد شد. در حقیقت همسر مؤمن، خیر است و موجبات تكامل و آرامش و آسایش شخص را فراهم می كند.
بنابراین انسان اگر بخواهد به كمال برسد و از مواهب دنیا برای دست یابی به تكامل و كمال و حتی آسایش و آرامش دنیوی بهره برد می بایست همسری را انتخاب كند كه زمینه رشد و تكامل و آسایش او را فراهم آورد و آرامش را در خانه اش جای دهد. چنین همسری را می توان در میان زنان و مردان مؤمن یافت.
در آیات قرآنی به مسئله انتخاب زن مؤمن اشاره می شود؛ زیرا به طور طبیعی در میان عربها و حتی بسیاری از اقوام جهان، انتخاب همسر از سوی مردان بوده و هست و زنان بیش تر پس از خواستگاری به پذیرش آن روی می آورند. از این رو هرگونه پذیرش، مربوط به زنان و دختران است ولی خواستگاری و انتخاب نخست، به عهده پسران و مردان می باشد؛ بر این اساس در آیات قرآن به مسئله انتخاب زن خوب و مؤمن اشاره شده است ولی می توان از این به دست آورد كه انتخاب در هر حال دو سویه است و زنان و مردان مؤمن می بایست همسری مؤمن برگزیند.



زیبائی همسر، شرط مهم اما نه ضروری
قرآن به این مسئله طبیعی نیز اشاره می كند كه انسان ها موجوداتی هستند كه زیبایی را می پسندند و بدان گرایش دارند. زیبایی خواهی و زیبارویی جویی از امور طبیعی و غریزی بشر است. قرآن با شناخت مساله علاقه ها و گرایش های بشر به این نكته اشاره می كند كه زیبایی هر چند ملاك و معیاری مهم در انتخاب همسر است ولی نباید زندگی خود را تحت الشعاع آن قرار داد. 
البته به نظر می رسد كه اصل زیبایی در آیات انكار نشده و از مردان و زنان خواسته شده كه همسری انتخاب كنند كه از نظر ایشان زیبا باشد. 
در حقیقت اصل زیبایی هرگز مورد انكار قرآن و آیات آن قرار نگرفته و نوعی خلط و اشتباه در این جا پیش آمده است؛ زیرا آن چه از آیات فهمیده می شود این است كه انسان هر گاه میان زیبارو و زیبارویان شگفت انگیز قرار گرفت می بایست در این جا ملاك و معیار را ایمان قرار دهد. 
اصل آن است كه شخص همسری زیبارو از نظر خویش برگزیند ولی هرگاه همسری را یافت كه زیبایی شگفت انگیزی دارد ولی كافر و مشرك و یا انسانی غیرمتعادل اخلاقی و فكری است باید زیبارو را برگزیند و زیبارویان شگفت انگیز را به كناری نهد. (بقره آیه 221)
پس می توان گفت كه در تحلیل قرآن هرگز از شخص خواسته نشده كه همسری زشت از نظر خود را به همسری برگزیند هر چند كه مؤمن باشد؛ بلكه از وی خواسته شده كه هرگاه میان دو شخص زیبای مومن و زیباروی شگفت انگیز غیرمومن قرار گرفت، زیباروی مومن را برگزیند. 
به سخن دیگر از آن جایی كه مردان و زنان زیباروی شگفت انگیز به ویژه زنان شگفت انگیز، دل و ایمان مردان را می ربایند و ممكن است شخص، كنترل و مهار خویش را از دست دهد، لذا از مردان خواسته شده كه خود را كنترل كنند و چشم از این زیبارویان شگفت انگیز فرو بندند و به همان زنان مومن زیباروی بسنده نمایند. 
به هر حال انسان به طور طبیعی گرایش به زیبایی دارد و هر كسی برای ازدواج باید همسری برگزیند كه از نظر وی زیبا باشد هر چند كه از نظر خیلی ها زیبا جلوه نكند با اینكه در تعریف علمی زیبایی به مساله سازواری و همانندی میان اجزا اشاره می شود ولی هر كسی دقیقاً همان چیز را زیبا نمی داند كه دیگری می داند. به سخن دیگر زیبایی امری نسبی است و انسان می بایست دست كم زیبایی را ازنظر خود حل كند و شخصی را انتخاب كند كه این معیار را داشته باشد. حال اگر زیبارویان شگفت انگیزی را نیز با دیگر معیارها چون ایمان یافت چه بهتر كه با آنان ازدواج كند. 



معیارهای یك همسر نیكو و شایسته از نظر قرآن
قرآن برای همسری كه بتوان وی را خیر و نیكو دانست معیارهایی را بیان می كند. یكی از مهم ترین این معیارها غیر از حسن و زیبارویی (بقره آیه 221 و احزاب آیه 52) ایمان به خدا (بقره آیه 221 و تحریم آیه 5) است؛ زیرا انسان بی ایمان، باوری به رفتارهای اخلاقی و دور از شئونات زناشویی نخواهد داشت و چون به قیامت و حساب و كتاب عقیده ندارد ممكن است به شوهر خیانت كند و با دیگری جمع شود. و لذا هم در زندگی خصوصی و هم در زندگی اجتماعی و تربیت فرزندان بر پایه اصول ایمانی خیانت می كند و زندگی خانوادگی را به تباهی می كشاند. 
معیار دیگری كه قرآن در همسران به عنوان خیر مطرح می كند اطاعت از فرمان های خداوند است. (تحریم آیه 5) همسری كه مطیع فرمان های الهی است در حقیقت كاری برخلاف اصول اخلاقی و هنجاری انجام نمی دهد و در مسیر تكاملی حركت می كند. 
تسلیم در برابر خدا و نیز شوهر (تحریم آیه 5) از ملاك های همسر نیكو و خیر است. زنی كه در برابر شوهر تسلیم است می تواند زندگی خوبی را فراهم آورد؛ زیرا در هر مجموعه ای یكی می بایست رهبر و دیگری فرمانبر باشد وگرنه همواره تضاد رفتاری پیش خواهد آمد و هر كسی راهی را می رود كه مخالف دیگری است و در نتیجه آرامش از خانه و زندگی سلب می شود. 
دوشیزه بودن از ملاك های همسر برتر و نیكو است. (تحریم آیه 5) از این رو در بهشت به مردان بشارت داده می شود كه با زنان و حوریان سیه چشمی ازدواج می كنند كه هرگز از سوی جن و انسی مورد تصرف قرار نگرفته اند و همواره دوشیزه هستند. 
دوشیزه بودن دختر موجب می شود تا شخص ارتباط سالمی با همسر برقرار كند و تنها محبت و عشق او در دلش جای گیرد. ارتباط با دیگری موجب می شود كه سلامت زندگی به خطر بیافتد. اصولا مردان به دوشیزگان متمایل هستند و مایلند همه وجود زن در اختیار آنان باشد. 
البته همانند مساله زیبارویان و زیبارویان شگفت انگیز در این جا اگر مردی با دو مورد مواجه شود كه یكی دوشیزه هرزه گو و دیگری بیوه زن رازنگه دار باشد باید بیوه را مقدم دارد (تحریم آیه 3 و 5)
از این جا دانسته می شود كه زن خیر و نیكو زنی است كه رازدار می باشد. از این رو برتری ازدواج با زنان بیوه بر ازدواج با زنان فاش كننده رازهای همسران، در آیات قرآن بیان شده است.(همان)
توبه از گناهان (تحریم آیه 5)، دعوت به بهشت و دور شدن از دوزخ (بقره آیه 221)، دعوت به آمرزش خواهی و استغفار (همان)، روزه داری (تحریم آیه 5)، عبادت خدا (همان) و هجرت همراه همسر برای حفظ ایمان (تحریم آیه 5) از دیگر ملاك های همسر خیر و برتر در آیات قرآنی است.


صفحات جانبی
» سامانه ارسال پیامک
» معرفی شهرستان استهبان
» افتتاح رسمی پیست اسب سواری استهبان
» عکس استهبان
» خرید و فروش کتاب دست دوم در استهبان
» دانلود فیلم جنگ جهانی زد
» چرا هنوز مجردید؟
» چند کلمه حرف حساب
» شکیات نماز
» عامل بالا رفتن سن ازدواج+فیلم
» طراحی سایت
» اثر منفی رسانه های جدید بر کودکان
» ترویج بی‌عفتی ارمغان ماهواره‌ها
» (16+)♦سوء تفاهم برای آقای تو دریا♦ (16+)
» پت و مت ورژن جدید
» ی تختش کمه
» جوک توپ و خنده دار
» ماجرای جالب آقای همساده
» خاصیت های همه جانبه جناب لیمو
» چگونگی کنترل مدیریت اینترنت موبایل
» این گوشی همراه در تاریخ پرفروش ترین بوده (عکس)
» معرفی گوشی های ۳ سیم‌ کارته
» شهر عجیبی در ایران که گدا ندارد (عکس)
» سوتی های خودمونی وطنی (عکس)
» پف زیر چشم را چگونه از بین ببریم
» تبلیغات شما در این سایت
» عکس خنده دار مهر ماه 92
» بخوانید برای یک زندگی بهتر داشتن
» اگر لاغرید این مطلب را بخوانید
» پاسخ مراجع تقلید به انجام طواف در سازه‌های جدید مسجدالحرام
» شرکت رایتل در 47 رشته شغلی و در مقاطع تحصیلی کاردانی و بالاتر استخدام می کند
» ازدواج فوتبالیست ایرانی با زنی که 17 سال از او بزرگتر است
» معیارهای همسر نیكو از نگاه قرآن
» حجاب ، نه افراط نه تفریط
» قرآن درمانی
» تاثیر نماز بر شادابی جسم و روح
» تاثیر نماز بر تعادل ناقل های عصبی
» نماد های شیطان پرستی
» روابط دختر وپسر در اسلام
» بهترین راه افزایش درآمد سایت و وبلاگ و ثبت در موتور های جستجو
» تست هوش
» این بختگان نیست که رفته است؛ این بخت ِ ایران است که می‌رود!
» یخچال حاجی محریم
» ریاضی
نویسندگان

آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

دوستان عزیز اگر مطلبی در مورد شهرستان استهبان دارید می تونید اونو به ایمیل زیر بفرستید تا اونو به اسم خوتون در وبلاگ ثبت کنم.
نویسنده جهت اخبار
شهر نیریز
آباده طشک
شهر روزنیز
شهر ایج
خیر
....

هر کس هم میخواد نویسنده وبلاگ باشه نام ونام خانوادگی ،ایمیل و نام نمایشی خودش و به ایمیل زیر بفرسته و تو نظرات اعلام کنه .باتشکر
est.sepanta@yahoo.com

    ایجاد کننده وبلاگ : javad

X بستن تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی مشاهده صفحه جدید

تبلیغات
  • طراحی قالب توسط پارس تولز
  • ParsTools.Com
.CopyRight © 2010 - 2011 estahban-city Group , All Rights Reserved ©